محل لوگو

نخهاي مورد مصرف در تاير (ITRE CORD)


نخ تايربلحاظ اينكه استخوانبندي تاير را تشكيل داده و همچنين درصد قابل توجه وزني تاير را بخود اختصاص مي دهد، لذا نگرش به آن از ديدگاه فني و تكنولوژيكي و اقتصادي حائز اهميت ويژه مي باشد.

نخستين سري از نخهائي كه بعنون CORD در تاير به كار گرفته شده تا به لاستيك مقاومت بخشد نخهاي كتان بوده است، نخهاي مزبور از نوع سلولز بوده كه ريشه طبيعي دارد با توليد روز افزون تاير و همچنين نقاط ضعف در برخي ويژگي هاي آن ( از جمله مقاومت در مقابل پارگي ) توليد كنندگان ناچارا به نخهاي ديگر رو آورده و لذا مصرف نخ كتان از رده كاملا خارج گرديده و توليد كنندگان بمنظور حصول استقامت مورد نظر عمدتا به نخهاي مصنوعي روي آورده اند.

عمده نخهاي جانشين كتان عبارتند از نخهاي پلي استر و ريون و نايلون (POLYAMIDE) علاوه بر اينها بلحاظ مصرف تاير از الياف شيشه (GLASS FIBRES) آراميدها (AEAMIDS) يا بعبارتي نايلون حلقوي (AROMATIC – POLYAMIDE) و همچنين سيم فولادي استفاده مي گردد.

از نظر قيمت در واحد وزن گران ترين آن نخهاي آراميد بعلت پروسس توليد پيچيده و عدم توليد انبوه وبالعكس ارزانترين آن سيمهاي فولادي بعلت سنگيني وزين مي باشد . در ايالات متحده مصرف سيمهاي فولادي رو به تزايد است و حال آنكه در اروپا هنوز استقبال مشابه نگرديده و در آسيا و ساير نقاط توجه قابل ملاحظه اي به آن نشده است .

چنانچه قبال پيش بيني است سيمهاي فولادي از ضريب ارتجاعي (TENSILE MODULUS) بسيار بالا برخوردار است و لذا وجود اين سختي و همچنين قيمت ارزانتر آن نسبت به ساير نخهاي تاير عوامل عمده انتخاب محسوب مي گردد. قاعدتا انتخاب نخ تاير مناسب به عوامل بسياري بستگي دارد كه بعضا شرايط اقليمي ، اقتصادي ، صنعتي و حتي سياسي منطقه را مي بايد ملحوظ نظر قرار داد.

 

فصل اول - سيم هاي فولادي مورد مصرف در تاير بعنوان (TIRE CORD)

بديهي است برخورداري سيمهاي فولادي مورد مصرف در تاير از ويژگي ماجولس قدرت بسيار بالا، اثرات قابل توجهي در ديگر خصوصيات يان نوع CORD بجا مي گذارد كه بعضا در مظان انتخاب از وجه منفي برخوردار است پاره اي از خصوصيات مزبور بشرح ذيل تبيين مي گردد.

الف- ميزان ازدياد طول نسبي آن در مقايسه با ساير نخهاي (TIRE CORD) بسيار پايين است.

ب- انعطاف پذيري (FLEXIBILITY) آن كمتر ازساير نخها مي باشد.

ج‌- مقاومت كششي (TENSILE STEENGTH) آن بالاتر از ساير نخهاي تاير متصور مي شود حال آنكه به نسبت وزني پائين ترين مقاومت را دارا مي باشد. با ملاحظه اينكه تلاشها مي بايد در جهت هرچه سبكتر كردن تاير نيز معمول گردد، در اينصورت از نظر مقاومت چندان از امتياز توجهي برخوردار نمي باشد.

د- مقاومت در برابر خستگي (FATIGUE RESISTANCE) آن نيز بمراتب از ساير نخهاي تاير كمتر است ولذا در اثر نوسانات و ضربات پي در پي تاير در جاده ها بويژه جاده هاي ناهموار( نظير برخي از جاده‌هاي ايران) زودتر گسيخته مي شود.

هـ- مقاومت‌دربرابرانعطاف مكرر وخمش ها وپيچش‌ها (FLEX RESISTANCE) مانند بند ( د) از كارآئي كمتري برخوردار است . تايرهاي با منجيد (CARCAS) سيم فولادي در جاده هاي ناهموار ازمقاومت كمتر از ساير تايرها برخوردار مي باشد، چرا كه ناهمواري جاده مستقيما مي‌بايد توسط استخوانبندي تاير يعني سيمهاي فولادي تحمل گردد و حال آنكه زمان گسستگي آن كمتر از ساير تايرها مي باشد.

و- مقاومت در برابر كوفتگي و ضربات ناشي از ناهمواري جاده ها (BRUISE RESISTANNCE) و همچنين ضربه پذيري ‌(IMPACT RESISTANNCE) آن ايضا مشابه فوق مي باشد.

علاوه بر خصوصيات ياد شده سيم هاي فولادي مورد مصرف در تاير داراي نقاط قوت نسبت به ساير نخهاي مي باشد كه به اختصار عبارتند از:

- مقاومت در برابر حرارتهاي بالا (HEAT RESISTANCE)

- تسطيع موضعي (FLAT SPORTTING)

- دوام (DURABILITY)

- پايداري اندازه (ISZE SSTABILITY)

- پايداري ابعاد (DIMENSION STABILITY)

- ميزان تحمل بار (DEFORMATION)

- نيروي ناشي از پيچش اتوموبيل به تاير (CORNERING FORCE)

- نيروي سوراخ كننده (PLUNGER FORCE) يا قدرت منجيد

- ضربه پذيري (IMPACT RESISTANCE)

- مقاومت در برابر خزش (CREEP RSSISTANCE)

نتيجه :

با توجه به وضعيت جاده هاي ايران و پيش بيني آن در آينده مصرف سيم فولادي در تا پيشنهاد نمي شود و چنين تايرهائي نياز به كاربرد آن در اتوبانهاي باكيفيت عالي دارد.

شكل‌هاي (3-2-1-7) نمودار ميزان مصرف انواع نخهاي تاير در دهه 85-1975 را به تفكيك براي كشورهاي آمريكا و كانادا، اروپاي غربي و بالاخره ساير نقاط دنيا نشان مي دهد، چنانچه منحني ها نشان مي دهد مصرف سيم هاي فولادي درسال 1985 در آمريكا و كانادا در حدود 153 هزار تن و در اروپاي غربي 162 هزارتن مي باشد. علت بالاتر بودن مصرف در اروپاي غربي صرفا بلحاظ حجم مصرف بيشتر اروپاي غربي است نه رشد فزاينده مصرف چرا كه شيب رشد منحني مصرف در اروپاي غربي كمتر از آمريكا و كانادا مي باشد.

چنانچه شكل (3-7) نشان مي دهد ميزان مصرف سيم فولادي در ساير نقاط دنيا حدود 65 هزار تن است و شيب و مقدار آن قابل قياس با آمريكا و كانادا و اروپاي غربي نمي باشد.

گرايش مصرف‌آن در تيارهاي باري(TB) و راه‌سازي (OFF THE ROAD / O.T.R)

بلحاظ برخي ويژگي هاي فيزيكي سخت آن در آمريكا و كاناداو اروپاي غربي افزايش يافته وليكن به سبب شرايط در ساير نقاط تمايلي به مصرف آن ديده نمي شود .


مبلغ قابل پرداخت 33,700 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 368

دیدگاه های کاربران (0)

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما